Dalam Sebuah Keluarga

on Sabtu, 31 Disember 2011



Kisah kehidupan byang dialami oleh insan bernama manusia tetapi ini reality kehidupan. Jika insan seseorang itu lemah,maka hancurlah dia…. Tetapi jika teguh peribadinya.. maka teguhlah kehidupannya. 

Babak 1 

Lokasi di dalam rumah(mejah makan) 

Bahar :ibu tak kan ini saja sarapan. Air sejuk??? 

Tika(ibu): dah ibu sibuk.ha…..ini duit beli sahaja makanan di luar(sambil merokok) 

Udin(Ayah): hem…. Baiklah tu untuk anak.makanan tak dijaga.dahlah malas nak layan.(bergegas pergi kerja sambil merokok 

Asmah:ibu saya pun nak duit juga! 

Babak 2 

Lokasi dibelakang sekolah 

Bahar :ini… dia rokok..!! mak aku bagi aku duit…. Jadi aku beli rokok lah. Tak juga kita boring stay di sini. Layan rokok!! Kita 

Kawan-kawan:jom ..macam ini… puas lah kita 

Penagih: ermmm…… lagi best lepas rokok kita layan feeling guna ini..!! 

Bahar : apa itu..?? 

Penagih: adalah… barang baik punya. 

Babak 3

lokasi pejabat 

Udin(ayah):sya bosanlah di rumah… makan tak tentu. Bila cakap sikit dah mula besar suara. Asyik-asyik bergaduhhh.. bosan saya 

Azmi(kawan):alah….perempuan…! senag saja… lepas kerja ikut aku… tentu kau akan lupakan semua itu nanti. 

Udin(ayah): ke mana? Biar betol kau ini?? 

Babak 4 

lokasi pusat karaoke 

Udin(ayah): ini tempat yang best itu…… syok juga! 

Azmi(rakan):itulah …aku bawa kau di sini.aku kenalkan kau dengan perempuan yang hebat ini. Famous gila 

Masmiati: ya….abang(bermanja-manja….sehingga sanggup…) 

Babak 5 

Lokasi dalam rumah 

Tiqa(ibu): abang ini…semakin hari semakin selalu pula balik lewat sudah??? 

Kenapa??? Ada perempuan lain ya?? 

Udin(ayah):kalau ada kenapa..?? tengok diri sendiri dulu lah…. 

Uncu(pegawai):assalamualaikum……. 

Walaikumsalam(serentak)…ada apa?? 

Uncu(pegawai):kawasan rumah encik ini terlalu kotor…banyak yempat untuk pembiakan aedes.kalau encik tak bersihkan …kami boleh kenakan saman 

Udin(ayah)  : saman ..?? samanlah…apa kami peduli. 

Babak 6

lokasi dalam rumah 

Asmah          :ibu…saya tak tahan ibu…. Sejuklah 

Tika(ibu)   :ya Allah… panasnya…. Abang !! asmah demam ini…. Menggigil dia.! 

Udin(ayah) :mari bawa dia ke hospital…cepat!! 

Babak 7 

lokasi balik dari hospital 

Tangisan… 

Tika(ibu)  : asmah maafkan ibu… salah ibu..!!! ya Allah kenapa bukan nyawa saya yang engkau ambil. 

Udin(ayah):sudahlah(suara sakit)Allah lebih menyayanginya.abang pun salah juga.kalau abang jaga kebersihan rumah tentu anak kita tak krna aedes… maafkan juga abang.. 

Babak 8 

lokasi dalam rumah(2 bulan kemudian) 

Tika(ibu)     :abang ini kenapa tak pergi kerja….. asyik sakit saja. Bahaya ini abang. Abang ada sembunyikan …pasa saya …?? Jangan abang berasia lagi. 

Udin(ayah) :menangis… maafkan abang….. abang yang berdosa… inilah balasannya. Abang sebenarnya dijangkiti aids….(menangis) 

Tika(ibu)     : apa..??????? tidak…!!! Abang jangan mengada-gada …. Abang jangan bergurau..(telefon bordering) 

Asmir(polis) : assalamualaikum.. ini ibu kepada bahar kah…?? 

Tika(ibu)       :ya….saya ibunya… ada apa..?? 

Asmir(polis):anak anda di balai polis sekarang, kerana didapati ponteng sekolah dan merokok.. lebih teruk lagi anak anda terlibat dalam penagihan dadah.. 

Tika(ibu)     :ya Allah!!! 

Pengajaran, jagalah permakanan yang sihat untuk keluarga, di samping itu, jangan lupa kebersiahan luar rumah haruslah dibersihkan untuk mengelakkan pembiakan aedes. Yang penting jangan merokok kerana berbahaya kepada kesihatn badan dan jangan terlibat dengan dadah dan hubungan seks bebas kerana boleh membawa penyakit aids.


{ 0 komen Kat Sini !... read them below or add one }

Catat Ulasan

Assalamualaikum
Dah baca mehlah komen sekali...

SATU pun jadilah...hehehe

 
© Line Clear Bah ! | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO